Kølesystemets rolle er at opretholde den optimale motortemperatur. Den kolde motor fungerer ikke fuldt ud, vi kan observere det specielt om vinteren med kompressionstænding. Den rigtige temperaturmotor har en betydelig indflydelse på tilstanden af brændstof-luftblandingen og dens forbrænding. Den højere driftstemperatur forstyrrer forbrændingsprocessen og de højere emissioner af kulbrinter og carbonoxider. Den optimale temperatur for kølevæske er 85-90 grader Celsius målt ved udløbet fra motoren.
Den vigtigste del af kølesystemet er radiatoren, som er designet til at dræne varmen fra kølevæsken. Kølevæskestrømmen er muliggjort af vandpumpen placeret i motoren, hvis impeller trænger ind i motorens indre, som starter væskestrømmen. Væske udstødt fra motoren er rettet direkte til radiatoren. Væsken i det taber varmen gennem det haste af luft, der falder ind i det. Hvis udendørsluften ikke afkøler brættet til den optimale temperatur af væsken, hjælper radiatorblæser, normalt elektrisk, når temperaturen af væsken når kogepunktet. Den afkølede væske vender tilbage til kredsløbet, går til motoren og starter en anden cyklus.